torsdag 1 december 2011

Det är ditt ansvar!

Visste du att en "vanlig svensk", enligt jordbruksverkets statistik över
livsmedelskonsumtionen, äter runt 84 kg kött per person/år?
[1]
För att lägga in det i ett perspektiv, kan vi jämföra med u-länderna,
där de i snitt äter 25 kg kött per person/år...



Majoriteten av de som väljer att bli vegetarianer gör det för att de antingen känner sympati/medlidande för djuren, som vars enda roll har blivit att mätta våra hungerbehov, eller för att de anser att köttkonsumtionen inte är hållbar från en miljöaspekt. (vilket är just varför jag försöker att inte äta kött i lika stor mängd som tidigare)
Nej, jag kan inte kalla mig vegetarian och jag tror aldrig jag kommer kunna kalla mig det heller. Det enda jag försöker göra är att dra ner på min köttkonsumtion så den hamnar på en rimlig nivå. Att nå en rimlig nivå är bra för din egna hälsa, miljön och för djuren.

Vad kommer att hända om den
globala konsumtionen av kött fortskrider

i samma nivå som den gör idag?
Då kommer vi
år 2050 leva i en värld där köttkonsumtionen har
mer än fördubblats i jämförelse med 1999 års nivåer,
från siffrorna 229 miljoner ton
till uppåt 465 miljoner ton. [2]




hemma äter jag bara vegetariskt några gånger i veckan, då familjen består av 6 olika individer med alltför spretiga önskemål. Jag såg min chans att i alla fall göra en liten skillnad med att bli vegetarian i skolan. Jättebra alternativ som, jag fort märkte, också var mycket godare än de gamla vanliga köttbullarna och geggiga köttfärssåsen.
Jag kommer nog aldrig bli 100% vegetarian och det kräver jag inte heller utav någon av er andra, det enda jag kräver är att alla är uppmärksamma med vad de stoppar i sig.
Jag har börjat fråga mig, hur många är det egentligen som följer vår käre gamle tallriks-modell?

kenneth Hermele har genom en studie räknat ut att om alla människor idag skulle ge upp all köttkonsumtion, skulle vi från all åkerareal kunna odla mat till 25 miljarder människor.
Visar inte detta att vi prioriterar fel genom den åkeranvänindning som vi idag riktar i vinning för köttkonsumtionen. Som Linnéa skrev om i inlägget om sojabönorna, skulle vi kunna använda dagens åkermark på ett mycket mer produktivt/effektivt vis

Enligt Hemeles studie finns det runt hela 5 miljarder hektar mark som idag används för att mätta människans behov. 3,5 miljarder av dessa hektar går till boskapsskötsel och de resterande 1,5 miljarder hektaren går till åkermark. Denna enorma yta utvinns oftast från skogsmark... Runt 80% av lantbruksmarken som formats de senaste 20 åren har tidigare varit skogsmark.
Avskogningen, i detta syfte, fortskrider i en mycket snabbtakt, vilket inte bara innebär en minskning av skogen utan även en ökning av utsläpp av enorma mängder växthusgaser.
[3]
Tänk, du kan bli en miljökämpe med, bara av att ge upp kött några dagar i veckan!




// Elise




[1] http://www.dn.se/ekonomi/" Svenskarnas köttkonsumtion ökar" 30/06-2010
[2] http://magasin08.wordpress.com/ "Rör inte mitt kött" - Kajsa Elfström, SSU Vallentuna, 30/06-2011
[3] MiljöAktuellt, nr 9 November 2011, sida 20. Av: Anders Hellberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar